', peelImage : 'http://rozup.ir/up/nightskin/Documents/peel_image.png', clickURL : 'http://danestanivasargarmi.parsiblog.com/', gaTrack : true, gaLabel : '#1 Stegosaurus', autoAnimate: true, debug : false }); });
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله همشهری سرنخ - محمدصادق خسروی علیا: رویای «پیمودن ره صدساله در یک شب!» تنها انگیزه و هدف شان همین است. آنها با این رویای پوشالی در یک چشم بر هم زدن به قهقرا می روند. اغلب تبهکاران قبل از اینکه وارد دنیای تبهکارانه شوند با خود کنار آمده اند و می خواهند بدون هیچ تلاشی، حق ناحق شان را هرطور که شده از دیگران بستانند.

آتش این نوع طمع ها در دنیای مجرمانه با ارتکاب جرم سرقت نمود بیشتری پیدا می کند و سرقت در راس هرم این جرائم آکنده از حرص و از است. در سرقت ها هرچه شی سرقتی گرانبهاتر باشد به همان میزان هم نقشه های سارق هوشمندانه تر و البته خشونت آمیزتر می شود. در این پرونده 5 سرقت بزرگ طلایی را مرور می کنیم. سرقت های میلیاردی که هیچکدام شان نتوانست رویای پوشالی سارقان را به واقعیت بدل کند.

بزرگترین سرقت های 50 سال اخیر در ایران


سرقت 42 کیلوگرم طلا در چند ثانیه!

زمستان سال گذشته بود که یکی از مهمترین و بزرگ ترین پرونده های سرقت در پایتخت گشوده شد؛ سرقت از یک شرکت بزرگ طلاسازی در بازار تهران.

این سرقت که 20 اسفند سال گذشته صورت گرفت آنقدر بزرگ بود که حسابی خبرساز و باعث شد تیم ویژه از کارآگاهان پلیس برای رازگشایی از آن وارد عمل شوند. هرچند دزدان  مسلح نقشه ای کاملا حساب شده و حرفه ای برای سرقت 42 کیلو داشتند اما پلیس توانست با سرنخ هایی هرچند کوچک، آنها را ردیابی و دستگیر کند. اما این سرقت چطور اتفاق افتاد؟

ساعت 4 بعدازظهر بود که 3 مرد کاملا مسلح وارد یک شرکت طلاسازی بزرگ در بازار تهران شدند. سارقان با تهدید و زور اسلحه، دست و پای همه کارکنان شرکت را بستند. آنها بعد از این اقدامات، با اطمینان کامل 42 کیلوگرم طلا یعنی تمام طلاهایی که در این شرکت بود را سرقت کردند و گریختند. البته بخت با مسئولان شرکت طلاسازی یار بود؛ چرا که دزدان از انباری که انتهای شرکت بود و داخل آن نیز 60 کیلو طلا وجود داشت خبر نداشتند و در نهایت با سرقت همان 42 کیلو طلا پا به فرار گذاشتند.

بزرگترین سرقت های 50 سال اخیر در ایران


بعد از این سرقت بزرگ تیمی از کارآگاهان تهران وارد عمل شدند و تحقیقات شان را از کارکنان شرکت آغاز کردند. مدیر شرکت در مورد نحوه سرقت به کارآگاهان گفت: «10 روز پیش جوانی به شرکت ما آمد و گفت مغازه طلافروشی در یکی از شهرهای شمال غرب کشور دارد. او سفارش 10 کیلوگرم طلای ساخته شده را داد. می گفت که مغازه اش را تازه راه انداخته و می خواهد ویترینش در همین ابتدای کار پر باشد. قرار شد آن جوان هزینه طلاهای ساخته شده را با شمش طلا بپردازد و پس از مذاکرات اولیه، او از شرکت خارج شد».

مالباخته ادامه داد درست 2 روز قبل از سرقت، مرد جوان با 3 نفر دیگر به شرکت آمد و پس از انتخاب نمونه های طلای ساخته شده، برای اطمینان بیشتر من 4 شمش طلای یک کیلویی را به امانت در اختیار شرکت قرار داد.

جوان خریدار با این ادعا که برای شرکت در مراسم ختم باید به شهرستان برود شرکت را ترک کرد و گفت چند روز دیگر باز می گردد و بعد از تحویل طلاهای ساخته شده، تسویه حساب می کند. آن مرد حسابی اطمینان ما را جلب کرد و شرکت هم سفارش او را آماده کرده بود که طبق وعده قبلی جوان خریدار دو روز بعد آمد به شرکت. این بار با 2 نفر بود. تا وارد شدند سفارشان را آماده در اختیارشان قرار دادم، منتظر تسویه حساب بودم که ناگهان دست به اسلحه شدند و با تهدید همه کارکنان 42 کیلوگرم طلا را دزدیدند و فرار کردند.»

تحقیقات کارآگاهان بعد از شنیدن اظهارات مالباخته آغاز شد. پلیس تمام فیلم های دوربین های مداربسته را بررسی کرد. با تماشای این فیلم ها ماموران متوجه شدند که زمان سرقت سارقان 2 همدست دیگر داشتند که بیرون از شرکت مراقب اطراف بودند و اوضاع را کنترل می کردند. با بررسی چهره 2 همدست سارقان، ماموران پلیس توانستند چهره یکی از آنها را شناسایی کنند، یک سارق سابقه دار به نام کیارش که 3 بار به خاطر سرقت مسلحانه دستگیر شده بود.

بعد از شناسایی کیارش ماموران پلیس آگاهای با اظهارات کارکنان در مورد کیارش متوجه یک رابطه شدند. رابطه کیارش با مسعود. مسعود چند سالی می شد که در بازار طلای تهران به همراه 3 برادرش شاگردی و پادویی می کرد. با این سرنخ ها چیزی نمانده بود که سرقت بزرگ بازار طلای تهران رمزگشایی شود. پلیس در مورد سه برادر مسعود تحقیق کرد و متوجه شدند که بعد از سرقت، آنها به طور مرموزی ناپدید شده اند. دیگر همه چیز برای پلیس رو شده بود.

با انجام تحقیقات و بررسی های میدانی مخفیگاه های سارقان در دهکده المپیک بلوار فردوس، گلوبندک و همچنین شهرستان تبریز شناسایی شد و ساعت 4 صبح سوم اردیبهشت ماه، در یک عملیات همزمان هر 5 متهم به دام پلیس افتادند.

پلیس در مخفیگاه متهمان یک بنز گرانقیمت و یک موتور کشف کرد که متهمان اعتراف کردند آنها را به ترتیب به قیمت 215 و 30 میلیون تومان و با پول های مسروقه خریده اند. در ادامه و با اعترافات مجرمان، مشخص شد که طراح نقشه سرقت، 4 برادری بودند که سال ها در بازار طلا کار می کردند. آنها 3 ماه برای اجرای این سرقت نقشه کشیده بودند و حتی برای اینکه شناسایی نشوند از یک گریمور حرفه ای استفاده کرده بودند اما در نهایت رازشان فاش شد و همگی دستگیر شدند.

سرقت 7 میلیاردی، بزرگترین سرقت در نیم قرن اخیر!

سرقت های بزرگ معمولا با نقشه های بزرگ و حرفه ای صورت می گیرند. مانند سرقتی که در کرمان رخ داد و به گفته پلیس در نیم قرن اخیر بی سابقه بود.

بزرگترین سرقت های 50 سال اخیر در ایران


ماجرا بر می گردد به چهاردهم بهمن ماه سال 91. ساعت 5 بامداد آن روز، مرد ناشناسی با آتش نشانی کرمان تماس گرفت و از آتش سوزی یک ساختمان خبر داد. پس از این تماس ماموران آتش نشانی چند دقیقه بعد در محل حاضر شدند. آشت زبانه می کشید و ساختمان را در کام خود فرو برده بود. بعد از چند ساعت تلاش، آتش نشانان توانستند آتش را مهار کنند. اما این پایان ماجرا نبود. آتش سوزی در یک آزمایشگاه پزشکی رخ داده بود. اما چند وسیله نیمه سوخته میان ان آزمایشگاه با دیگر وسایل آزمایشگاهی همخوانی نداشت. چند ابزار برش و برشکاری آن هم وسط آزمایشگاه پزشکی! ماموران آتش نشانی با توجه به وجود این ابزار و نامشخص بودن علت آتش سوزی به قضیه مشکوک شدند و پلیس را در جریان قرار دادند.

در بررسی های پلیس از محل آتش سوزی، ماموران نیروی انتظامی متوجه یک حفره تقریبا 35 سانتیمتری در دیوار آزمایشگاه شدند. یکی از ماموران پلیس وارد آن حفره شد و سر از مغازه طلافروشی کنار آزمایشگاه در آورد! پلیس که به قضیه مشکوک شده بود بررسی های بیشتری انجام داد و در آخر به گاوصندوقی رسیدند که درش با دستگاه برش باز شده بود و کفش جارو! دقایقی بعد به صاحب طلافروشی ماجرای سرقت اطلاع داده شد. مرد طلافروش وقتی شنید گاوصندوق مغازه اش به کلی خالی شده، شوکه شد. او گفت: «7 میلیارد جواهرات، 7 میلیارد امانت مردم را بردند.»

تحقیقات کارآگاهان پلیس بلافاصله پس از آن سرقت بزرگ آغاز شد. با توجه به شگرد سرقت، کارآگاهان در ابتدا تصور می کردند این سرقت کار یک گروه حرفه ای و سارقان سابقه دار باشد. جستجوی ماموران پلیس برای به دام انداختن سارقان 7 میلیارد جواهرات، یک سال زمان برد. در این مدت پلیس با انجام تحقیقات و عملیات های گسترده توانست بالاخره بعد از یک سال تلاش سرنخی از سارقان به دست آورد. یک زن در یک استان دیگر در حالی که سعی داشت مقادیر اندکی از طلاهای مسروقه را بفروشد، دستگیر شد.

پس از دستگیری بازجویی های تخصصی بازرسان پلیس از تنها سرنخ این پرونده آغاز شد. خیلی نگذشت که متهم به جرمش اقرار کرد. همدستان زن سارق، دو مرد جوان بودند که هر سه شان بدون سابقه کیفری و تحصیلکرده بودند! با اعترافات متهم، ماموران پلیس آگاهی کرمان، مخفیگاه سارقان را محاصره کردند و در یک عملیات غافلگیرانه سارقان به دام افتادند.

سه سارق تحصیلکرده این پرونده پس از دستگیری، چاره ای جز اعتراف و برملا کردن جزئیات سرقت شان ندشاتند. آنها با یک نقشه حساب شده دست به این سرقت زده بودند. «هر سه مان ساعت 10 شب روز پنجشنبه 13 بهمن ماه سال 91 در ساختمان آزمایشگاهی مخفی شدیم و پس از تعطیلی آزمایشگاه دست به کار شدیم. همه جزئیات را از قبل در نظر گرفته بودیم. محاسبات دقیقی انجام دادیم و در آخر به این نتیجه رسیدیم که بهترین راه برای رسیدن به جواهرات مغازه طلافروشی، از طریق ساختمان آزمایشگاهی است که چسبیده بود به مغازه جواهرفروشی.

آن شب با تجهیزات کامل از 10 شب تا 5 صبح خیلی بی سروصدا کار کردیم. بعد از سوراخ کردن دیوار رفتیم سراغ گاوصندوق. با دستگاه های پیشرفته برش و با در نظر گرفتن نقاط حساس گاوصندوق توانستیم گاوصندوق پیشرفته ضد سرقت مغازه را بشکافیم! بعد از اینکه کارمان تمام شد برای اینکه هیچ رد و اثری از ما بر جا نماند با یک نقشه از پیش تعیین شده ساختمان را به آتش کشیدیم و بلافاصله با آتش نشانی تماس گرفتیم.» سارقان تحصیلکرده نیمی از طلاهای مسروقه را در استان دیگری مخفی کرده بودند و نیمی دیگر را آب کرده و زده بودند در کار ساخت و ساز مسکن و سرمایه گذاری های اینچنینی!

جنایت و خودکشی به خاطر سرقت نیمه کاره 20 کیلو طلا


می خواستند که سرقتشان را در فهرست بزرگترین سرقت های طلایی ایران ثبت کنند. برای همین وارد طلافروشی شدند. اول صبح بود. صبح روز نوزدهم شهریورماه سال 92. خلوت و سوت و کور بود. هم در مغازه و هم در پیاده رو، پرنده پر نمی زد. مرد طلافروش داشت آرام آرام، جواهرات را در ویترین مغازه قرار می داد که در مقابلش سه مرد نقاب پوش ظاهر شدند. هر سه مسلح، عجول و خشمگین. تا رسیدند کیسه ای را به سمت صورت مغازه دار پرتاب کردند و با تهدید اسلحه گفتند: «زود باش. پرش کن.»

بزرگترین سرقت های 50 سال اخیر در ایران

مغازه دار در آن موقعیت آنقدر وحشت کرده بود که در ابتدا ندانسته داشت مو به مو تمام دستورات سارقان خشن را اجرا می کرد. دقایقی گذشت و  کیسه پر شد. مغاز دار داشت به راحتی آب خوردن تمام دار و ندارش را می گذاشت کف دست سارقان، که در یک آن به خودش آمد. بدون تعلل و فکر کردن کلید آژیر مغازه را یک دفعه فشرد. صدای آژیر سر خورد کف خیابان و پیاده رو و مثل آهن ربا آدم های انگشت شمار پیاده رو را جذب کرد به خودش.

چیزی نگذشت که انبوهی از جمعیت جلوی مغازه طلافروشی توقف کردند. از قضا دو ماشین گشت پلیس هم در آن حوالی در حال گشت زنی بود. با شنیدن صدای آژیر مغازه، آژیر خودروهای پلیس هم به صدا در آمد و به سرعت به سمت طلافروشی تغییر مسیر دادند. تنها چند ثانیه گذشته بود. سارقان کار را تمام شده می دیدند. اما حالا با این اقدام طلافروش، سارقان در محاصره قرار گرفته اند. دو نفر از سارقان تا صدای آژیر را شنیدند به سرعت از مغازه خارج شده و با موتور سیکلت شان متواری شدند. اما نفر سوم ماند با یک کیسه 20 کیلویی پر از طلا.

آخرین سارق مسلح نمی خواست دل از آن کیسه گرانبها بکند. در ابتدا تلاش کرد با تهدید به شلیک، مردم و پلیس را از محل دور کند و با کیسه طلا بگریزد اما کار از کار گذشته بود و پلیس پاسخش را با پرتاب گاز اشک آور داد. چند ثانیه بعد در میان انبوه دود گازهای اشک آور، صدای شلیک دو گلوله در خیابان پیچید و بعد سکوت مطلق. دقایقی بعد در حالی که صدها نفر نظاره گر بودند دودهای گاز اشک آور آرام آرام داشت روی زمین می نشست و روی دو جسد! دو جسدی که کف مغازه طلافروشی نقش زمین شده بودند. مرد سارق بعد از ناکامی در سرقت، ابتدا مرد مغازه دار را به قتل رساند و بعد خودکشی کرد.

سرقت با شیوه تکراری


پول بادآورده آن هم زیادش زیر زبان خیلی از دزدان مزه می کند و به همین دلیل باعث می شود که آنها وقتی یک سرقت بزرگ انجام می دهند، قانع نشده و دوباره چنین نقشه ای را تکرار کنند. اعضای باندی که به صورت سریالی دست به سرقت های بزرگ از طلافروشی ها می زدند از جمله همین سارقان بودند. ماجرا از زمانی شروع شد که عده ای شاکی به کلانتری های تهران بزرگ و کرج مراجعه کردند.

بزرگترین سرقت های 50 سال اخیر در ایران

شاکیان، مالباختگانی بودند که همه شان یا طلافروش بودند و یا خریدار طلا. از همه عجیب تر شیوه و شگرد سرقت ها بود که کارآگاهان پلیس را به شک واداشت که احتمالا باید ارتباطی میان این سرقت ها وجود داشته باشد. از طلافروشان و خریداران طلا در این پرونده درست زمانی که در حال انتقال جواهرات به خانه یا بازار بودند سرقت شده بود. یکی از مالباخته ها در این باره می گفت: «مقدار 5 کیلو طلای 18 عیار را داشتم از مغازه به بازار انتقال می دادم که ماشینم در بین راه پنچر شد. از ماشین پیاده شدم تا پنچری را بگیرم که متوجه شدم یک موتور سیکلت با 3 سرنشین به طور مشکوکی اطرافم دارند پرسه می زنند. به سرعت دست از کار کشیدم و نشستم داخل ماشین و شیشه را بالا کشیدم.

در را هم قفل کردم. با همکارم تماس گرفتم و او را در جریان قرار دادم. هنوز تلفن را قطع نکرده بودم که در یک آن دستانی شیشه اتومبیل را شکست. روی صندلی جلو کیف جواهرات را قاپید، پرید پشت ترک بند همان موتورسیکلتی که اطرافم پرسه می زد و فرار کرد. این اتفاق در چند ثانیه رخ داد و سارقان آنقدر سریع اقدام کردند که نتوانستم هیچ عکس العملی نشان بدهم.» از مالباخته های دیگر نیز به نوعی با شیوه های همانندی مثل کیف قاپی، نقشه پنچری، زورگیری و... در هنگان نقل و انتقال جواهرات سرقت شده بود. نوع سرقت ها و زمان آن ها پلیس آگاهی تهران بزرگ را به یک سرنخ رساند.

به مجید «زاغ زنی» مجید معروف به مجید زاغ زنی، سارق حرفه ای بود که سال 89، با قرار وثیقه از زندان خارج و از آن زمان متواری شده بود. نوع سرقت های این پرونده با شگرد مجید زاغ زنی همخوانی داشت. این سارق حرفه ای با شیوه «زاغ زنی» طلافروشان و خریداران طلا را زیر نظر می گیرد و هنگام نقل و انتقال با شیوه های مختلف جواهرات از چنگ صاحبانش در می آورد. جستجو و تحقیقات پلیس برای به دام انداختن این سارق سابقه دار فراری در راس دستورات قضایی قرار گرفت. اما سارق که می دانست تحت تعقیب پلیس آگاهی است دایما اقامتگاهش را در تهران و کرج تغییر می داد.

مجید زاغ زنی بعد از 3 ماه تعقیب بالاخره در مخفیگاهش در تهرانپارس دستگیر شد. بعد از دستگیری، سارق سابقه دار اعتراف کرد که بلافاصله بعد از متواری شدن از زندان در کرج باند سرقت تشکیل داده و به همان شیوه قبل، سرقت را از سر گرفته است. او در اعترافاتش گفت، آمدم پایتخت و چندین فقره سرقت های چند صد میلیونی که گاهی هم به یک میلیارد می رسید انجام دادم که در آخر هم به عاقبتی دچار شدم که در تمام این مدت و از آن می ترسیدم.» مجید زاغ زنی تنها دو همدست داشت و در مدت چند ماه توانسته بودند چندین میلیارد تومان جواهرات سرقت کنند. این گروه سه نفره با پول های مردم برای خودشان باغ، ویلا و خانه های گرانقیمت در تهران و شمال کشور خریداری کرده بودند!

سرقت انگشتر 5 میلیارد تومانی


این سرقت هم یکی از بزرگ ترین سرقت های کشور بود که با نقشه ای تمام حرفه ای صورت گرفت. بعد از ظهر یک روز سرد بود. 25 دی ماه سال 92. جواهرفروش پشت میز مغازه اش نشسته بود. حوالی میدان ونک پایتخت. دو مرد شیک پوش پشت در ایمنی مغازه ظاهر شدند، با لبخند. مرد جواهرفروش دکمه را فشرد و در برقی مغازه باز شد. آن دو مرد وارد مغازه شدند و گفتند که خریدار یک انگشتری برلیان هستند.

بزرگترین سرقت های 50 سال اخیر در ایران

آنها آمده بودند سراغ یکی از خاص ترین جواهرفروشی های کشور. فروشگاهی که در آن علاوه بر طلا، برلیان، الماس و سنگ های بسیار گرانبهایی به چشم می خورد. مرد جواهرفروش تمام انگشتری های برلیان را به مشتری ها نشان داد. همینطور از ویژگی و قیمت شان گفت. «برلیان آلمانی 800 میلیون تومان، انگشتری برلیان سوئیسی یک میلیارد و دویست میلیون تومان و این برلیان اصل و دست ساز که بیشتر از 5 میلیارد تومان! قیمت دارد.» مشتریان چشم شان برلیان 5 میلیاردی را گرفته بود.

گفتند می روند و با یک جواهرشناس می آیند تا پس از تایید آن انگشتری را خریداری کنند. آن دو مرد از مغازه خارج شدند و مرد فروشنده با تصور اینکه آنها خریدار هستند همه جواهرات را در گاوصندوق فوق پیشرفته ضد سرقتش قرار داد به جز انگشتری 5 میلیاردی و مقداری طلا به ارزش 100 میلیون تومان. دقایقی بعد از خروج مشتری ها، دو مرد نقابدار وارد مغازه شدند، با لباس فرم ماموران نیروی انتظامی و اسلحه به دست و مجهز به بی سیم، شوکر برقی و اسپری اشک آور.

ماموران قلابی مرد جواهرفروش را با زور وارد اتاقک مغازه اش کردند و به او دستبند زدند. بعد، انگشتری برلیان و تمام آن طلاهایی که از گاوصندوق بیرون بود را درون یک کیف سامسونت ریختند و مغازه را ترک کردند. وقتی مرد جواهرفروش مطمئن شد صدای سارقان دیگر نمی آید و محل را ترک کرده اند از اتاقک خارج شد و بلافاصله با پلیس تماس گرفت. به دنبال این تماس ماموران نیروی انتظامی در محل سرقت حاضر شدند و پرونده ای برای تحقیقات تخصصی و دستگیری سارقان مسلح در اختیار ماموران اداره یکم مبارزه با سرقت های مسلحانه پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

تحقیقات کارآگاهان پلیس با توجه به شگرد سرقت با یک فرضیه آغاز شد. اینکه احتمالا رابطه ای بین آن دو مشتری و دو مرد سارق وجود دارد. چرا که مشتریان در برقی مغازه را باز گذاشته بودند و بلافاصله بعد از آنها سارقان به راحتی توانسته بودند وارد مغازه شوند. به دنبال این فرضیه، کارآگاهان فیلم های مدار بسته مغازه را بررسی کردند.

در جریان بررسی دوربین های مداربسته و چهره نگاری آن دو مشتری، سرنخ هایی به دست پلیس افتاد. سرنخی از یک مجرم اینترنتی سابقه دار به نام وحید با شناسایی این مجرم بلافاصله ماموران پلیس آگاهی دست به کار شدند و درست 5 روز بعد از سرقت، وحید را در مخفیگاهش در میدان هروی تهران دستگیر کردند. متهم که بسیار غافلگیر شده بود، بلافاصله اعتراف کرد. بعد از اعتراف وحید همدست او نیز شناسایی شد.

مرد 48 ساله ای به نام اکبر. اکبر همان مردی بود که به همراه وحید نقش مشتری را برای فریب دادن جواهرفروش بازی کرده بود. وحید در مورد نحوه آشنایی اش با اکبر به ماموران پلیس آگاهی گفت: «با اکبر در یکی از هتل های تهران آشنا شدم. وقتی با هم خودمانی شدیم رفت و آمدمان بیشتر شد. اکبر، نقشه سرقتی که مدت ها در ذهن داشت را با من در میان گذاشت. اکبر می گفت: یک جواهرفروشی سراغ دارد که تنها کافی است یک قطعه از جواهراتش را به چنگ بیاوریم. دیگر کار تمام است. حرف های اکبر آنقدر وسوسه انگیز بود که خاموش شدم و با او همراه.»

وحید در مورد آن دو همدست سارق مسلحش گفت: «آنها را نمی شناسم. آنها دوستان اکبر بودند. بعد از اعترافات وحید و شناسایی اکبر، ماموران نیروی انتظامی وارد مخفیگاه اکبر در خیابان کرمان در شرق تهران شدند. اما سارق محل را ترک کرده بود و آخرین بار اهالی محل او را با یک دستگاه پژوی 405 مشکی مشاهده کرده بودند. با تحقیقات میدانی کارآگاهان خودروی 405 شناسایی شد و دستور توقیف خودرو به همراه سرنشینانش در اختیار همه مراکز انتظامی و پلیس آگاهی کشور قرار گرفت. 35 روز بعد از سرقت از جواهرفروشی، خودروی اکبر در شهر قزوین شناسایی شد. خودرو به همراه سرنشین (اکبر) توقیف شد.

در جریان بازرسی از خودرو مامورن پلیس انگشتری مسروقه 5 میلیاردی را نیز کشف کردند. با دستگیری اکبر هویت سارقان دیگر نیز فاش شد. ابراهیم و مهران دو جوانی بودند که دو ماه قبل از سرقت با یک نقشه از پیش طراحی شده در قالب نیروی خدماتی در حوالی میدان ونک مشغول به کار شده بودند. ماموریت این دو نفر این بود که آمار جواهر فروشی را در اختیار سردسته گروه یعنی اکبر بگذارند. در این مدت آنها ساعت ورود و خروج جواهرفروش، نوع سیستم ایمنی مغازه و حتی آمار آن انگشتری 5 میلیاردی را در آوردند.

بعد از این «زاغ زنی» و کسب اطلاعات، اکبر به یکی از شهرهای غرب کشور سفر کرده و اسلحه کمری، بی سیم، شوکر برقی و... را تهیه می کند و بعد از مجهزشدن دست به سرقت می زنند. در جریان بازجویی ها سارقان اعتراف کردند که تمام تجهیزات شان واقعی بوده و در اسلحه شان فشنگ های واقعی قرار داده بودند. بعد از دستگیری سارقان، اسلحه های آنان نیز کشف و ضبط شد.





تاریخ : سه شنبه 96/4/20 | 12:48 عصر | نویسنده : mohamad davodi | نظرات ()

 

برخی بانک ها در حالی ارزش اعتماد داشتن به خود را ثابت کرده اند که برخی دیگر تنها شما را دچار سردرگمی کرده، و هزینه های مضاعف هم برای شما ایجاد می کنند.

 


به گزارش بانکی دات آی آر، 10 بانکی که در زیر از آن ها نام برده شده است بر اساس بررسی ها جزء معتبرترین و قابل اعتماد ترین بانک ها هستند.

 


1.    سیتی بنک (Citibank)


این بانک از قرن هجدهم میلادی در نیویورک تاسیس شد و در حال حاضر با رعایت کردن بسیاری از استاندارد ها بهترین بانک دنیا محسوب می شود. این بانک که در کشور آمریکا می باشد، بسیاری از پیشرفت های خود را مدیون سیستم بانکداری صحیح می داند. همچنان شعب این بانک  در حال گسترش در دنیا به ویژه  در قاره آمریکا است.

 

2.    جی پی مورگان چیس( JP Morgan Chase)


جی پی مورگان چیس از سیتی بنک نیز قدمت بیشتری دارد و دارایی های آن به بیش از 2 تریلیون دلار می رسد.این بانک در میان بسیاری از مردم، از مقامات رسمی دولت ، سرمایه گذران تا مردم عادی محبوبیت دارد.

 

3.    اچ اس بی سی ( HSBC)


20 سال از تاسیس اچ اس بی سی می گذرد و شعب آن در گوشه وکنار انگلستان به چشم می خورد. بر طبق اعلام نشریه فوربس این بانک در میان بزرگترین و موفق ترین شرکت ها و موسسات در طی سال گذشته جای داشته است. این بانک به علت پیشنهادها و راهنمایی های موثری که در زمینه تجارت در آسیا داشته در میان مشتریان آسیایی خود با استقبال بسیاری خوبی مواجه است.

 

4.    بنک آف آمریکا ( Bank of America)


از زمانی که بازار سرمایه گذاری جایگاه خود رادر اقتصاد یافته است، این بانک در میان بزرگترین و برترین بانک ها دنیا قرار داشته است.شعب این بانک هم اکنون در 120 کشور دنیا موجود است. از رقبای بزرگ این بانک "ول فارگو" و "سیتی گروپ" را می توان نام برد.

 

5.    کریدیت آگریکل گروپ ( Credit Agricole Group)


این بانک در فرانسه پایه گذاری شده است به خاطره بانکداری دقیق و ریز بینانه خود شهرت دارد. اروپا این بانک را در میان بهترین و بزرگترین شرکت های مالی در این اتحادیه می شناسد. این بانک در اجرای دقیق و برنامه ریزی شده کارهای خود بسیار حساس بوده و به همین علت مشتریانی دارد که بدان به شدت متعصب و وفادارند.

 

6.    رویال بنک اسکاتلند ( Royal Bank of Scotland)


این بانک با ارائه بهترین خدمات بانکداری در کشور اسکاتلند، 650 شعبه در سراسر این کشور دارد. بر خلاف باور خود مردم این بانک وابستگی به بانک مرکزی اسکاتلند ندارد و موسسه ای است که بسیار پیشتر از آن افتتاح شده است.

 

7.    گروه مالی میتسو بیشی توکیو (Mitsubishi Tokyo Financial Group)


شعبه اصلی این گروه مالی در ژاپن است و دارایی های خود را به میزان 1.8 تریلیون دلار افزایش داده است. به علت رقابت بالایی که با یکی دیگر از بانک های مشهور در این کشور داشته است، به سرعت و در مدت زمان بسیار کمی به پیشرفت قابل توجهی دست یافته اند.

 

8.    گروه مالی میزوهو (Mizuho Financial Group)


گروه مالی میزوهو در توکیو پایه گذاری شده است و دارایی آن به میزان 1.40 تریلیون دلار برآورد شده است. سهام این بانک از ارزش بسیار بالایی برخوردار است ، بدان جا که این بانک به عنوان بزرگترین بانک در کشور ژاپن شناخته شده است و در میان 10 بانک برتر دنیا جای دارد. میزوهو با ارائه خدمات متدوال ، به عنوان مشاور مالی مشتریان خود نیز به خوبی عمل می کند.این موسسه  حدود 70000 کارمند دارد.

 

9.    اچ بی او اس (HBOS)


صاحب امتیاز این موسسه ، گروه مالی و بانکداری لیلوید می باشد که به علت خدمات عالی خود در زمینه بیمه و سایر امکانات میزان بالایی از اعتماد و اطمینان  را برای خود کسب کرده است.در سال 2001 کار خود را آغاز نموده و به تدریج به یکی از بزرگترین موسسات بانکی در انگلستان تبدیل شد.

 

10.    بی ان پی پاریبس ( BNP Paribas)


این موسسه همزمان در لندن و پاریس اداره می شود. طبق گزارش نشریه فوربس این موسسه بانکی در میان ده شرکت برتر دنیا قرار دارد. بی ان پی پاریبس در بسیاری از بانک های دنیا سهام دارد و از این جهت یکی از قوی ترین موسسات بانکی در دنیا محسوب می شود. طی بحران مالی اخیر ،  این شرکت مجبور شد بسیاری از سهام های خود را از بانک ها بیرون بکشد.

 






تاریخ : سه شنبه 96/4/20 | 12:47 عصر | نویسنده : mohamad davodi | نظرات ()
وحشتناکترین غذای جهان، سوپ جنین انسان +تصاویر
 
 
 
 
اعوذبالله من الشیطان الرجیم … استغفرالله ربی و اتوب الیه ضمن عذرخواهی از شما بزرگواران برای درج این مقاله … گاهی لازم است برای تذکر برای مدعیان حقوق بشر و همچنین پیروان شیطان همچین مطالبی را عنوان کرد …….
 
 این حقیقت قرن 21، شرم بر این انسانها، خواهش می کنم این لینک رو بدین همه بخونن تا بفهمن تو چه دنیای کثیفی زندگی می کنند. این یه داستان واقعیه از یه مقاله علمی تکان دهنده ای که تو چین منتشر شده، به همراه این خبر چند عکس نیز آمده است.
تو ایالت کانتون چین (یا تو کشور چین)، سوپ گیاهی به همراه گوشت نوزاد سرو میشه که تبلیغ زیادی کردند که سلامتی و میل جنسی رو به طرز عجیبی بهبود می بخشه. قیمت سوپ 4000 دلاره حدودا و یک کارخونه دار تو مصاحبه ای که کرده گفته تاثیر این سوپ خوشمزه رو به عینه دیده!
این سوپ ترکیبی از مغذی ترین گیاهان، گوشت مرغ و جنین سالم انسانه که 8 ساعت آب پز یا بخارپز میشه!
این کارخونه دار 62 ساله با همسر دومش که 19 سالش بود بعد دو هفته باز واسه سرو سوپ اومده بود و راضی بود از اینکه تونسته تو این دو هفته هر روز با همسرانش — داشته باشه!
یه روز زن و شوهری که دو دختر داشتند وبچه سومشون که جنین 5 ماهه بود و دختر تشخیص داده شده بود رو سقط کرده بودن اومده بودن واسه فروش.قیمت این جنین 2000 دلاره، اگه کسی حاضر به فروش جنین مرده نشه، جفت جنین (اونایی که کمی مطالعه دارن، میدونن جفت جنین چیه) هم خریداری میشه، اما فقط 200 دلار
توضیح : این سوپ تندرستی در واقع یه هشدار جدی و یه پشت پا به بشریته
خواستگاه فعلی این حادثه چینه، عامل اصلی اینجور پدیده ها قانون تک فرزندیه، پولداراشون بچه پسر دوست دارن و فقیراشون دوست دارن حالا که دخترشون رو مجبورن سقط کنن به یه پولی برسند.
 
عکس  حذف شده

















عکس حذف شده























عکس حذف شده





تاریخ : پنج شنبه 96/4/15 | 12:30 عصر | نویسنده : mohamad davodi | نظرات ()

نکاتی درمورد قرمه سبزی غذا های ایرانی آبگوشت و خواص آن

طبع ما ایرانی ها طبع خاصی است شاید در سراسر دنیا بسیاری از غذا ها با مزاج ما سازگار نباشد اما وقتی سخن از غذا های ایرانی به میان می آید ، کمتر کسی است که بگوید این غذا ها را دوست ندارد ، از کباب گرفته تا قرمه سبزی و دیگر غذا ها.

 

انگشت هایی که قبلا با آبگوشت های چرب و پردنبه مکیده می شد و دل هایی که قبلا برای قورمه سبزی های جا افتاده و خوش عطر غنج می رفت، حالا با پیتزاهای رنگ و وارنگ همراه می شود و برای لازانیا، سوشی و تاکو از حال می رود. ذائقه ها تغییر کرده اند یا…؟

 

 

 

قدیمی ها نه، ولی بیشتر جوان ها ترجیح می دهند برای فرار از غذاهای تکراری که از بچگی تا حالا بیشتر از هزار بار آن را خورده اند، ماهی چندبار به رستوران های فرنگی سری بزنند و با چشیدن غذاهایی که با احتیاط از روی منو انتخاب می کنند، کمی تفریح کنند.

 

بعضی ها هم که رستوران در دسترسشان نیست خودشان در خانه آستین بالا می زنند و از روی کتاب یا از روی سایت های آشپزی، غذاهای مردم فرانسه، ایتالیا، تایلند، سنگاپور، ژاپن یا روسیه را انتخاب می کنند و پرزهای چشایی شان را به خوردن این غذاهای ناآشنا وعده می دهند.

 

بعضی از غذاهای خارجی واقعا خوشمزه است مثل بیف استراگانوف روسی با تلفیق جادویی فیله گوشت گاو و خامه، مثل ایگرول چینی که سایز کوچک شده سمبوسه خودمان است و مثل خوراک کاری مهاراجه که اگر نمی تواند از شدت تندی، هندی ها را به سرفه بیندازد، اما خیلی خوب خارش و عطسه و سرفه را به جان ایرانی های بیگانه با فلفل و ادویه می اندازد.

 

اما سوشی با آن بوی تند ماهی خام، خوشمزه نیست حتی اگر قرار باشد به زور سس شور سویا خورده شود؛ همان طور که سوپ سبزیجات تقریبا خام چینی ها با ذائقه ما جور در نمی آید. با این حال این غذاها جای خود را در سفره غذای بعضی مردم ایران باز کرده؛ مردمی که اجدادشان حتی خودشان وقتی کوچک تر بودند با بوی قیمه و مسمای بادمجان و آش رشته بزرگ شده اند

گران، اما جذاب

 

خوردن یک وعده غذای خارجی در رستوران گران درمی آید. این گرانی، هم از مواد اولیه این غذاها ناشی می شود که گاه باید از کشور مادر وارد ایران شود و هم به علت تیپ رستوران های خارجی که گردانشان هزینه های زیادی دارد، اما این گرانی مانع نشستن علاقه مندان غذاهای فرنگی در پشت میز و صندلی های مرتب این رستوران ها نمی شود، همان طور که تا به حال رستوران چینی، ایتالیایی، فرانسوی، هندی و لبنانی در تهران بدون مشتری نمانده اند.

 

چیدمان فضای داخلی این رستوران ها زیباست و مشتری را به یاد کشور میزبان و فرهنگ و آداب رسوم مردمش می اندازد. موسیقی ها متناسب و گوشنواز است، چیدمان میزها و پیش غذاها روی آن دیدنی است و گارسون ها با این که همه وطنی هستند، اما طرز رفتارشان با مشتری نسبت به رستوران های خودمانی که در تمام خیابان ها در دسترس است، فرق دارد.

 

آنها به مشتری احترام می گذارند، هنگام ورود او به رستوران تا وقتی میزی مناسب را انتخاب کند همراهی اش می کنند، به پرسش?های او درباره ترکیبات غذاها با حوصله پاسخ می دهند و وقتی بشقاب خوش دکور غذا را برایش آوردند دودستی آن را روی میز می گذارند و آرزو می کنند طعم غذا به مذاق او خوش بیاید. راز موفقیت این رستوران ها نیز حتما همین است و به این علت وقتی مشتری چند برابر قیمت یک پرس غذا پول می پردازد احساس باخت نمی کند.

 

چرخش ذائقه ها در گذر زمان

 

بی علت نیست که مردم ما ـ البته آنها که امکانش را دارند ـ به تغییر ذائقه و وارد کردن غذاهای خارجی به فهرست غذاهای روزانه و پخت و پز به سبک فرنگی فکر می کنند، بی علت نیست که کوفته سوئدی، کالتسونه (خوراکی ایتالیایی شبیه پیتزا)، تونا کانکیلی، چیکن پارمیجانا (خوراکی متشکل از مرغ و پنیر پارمسان)، راتاتویی، کانلویی، مرغ کیو، کباب ایسلیم، بنیه مرغ و میگو، تاکوی مکزیکی، فیله لیموی لهستانی، کوکوی ذرت، مرغ پچارسکی (کوفته مرغ)، هوته فر کاسه آلمانی، بریک الخضروات (پیراشکی سبزیجات تونسی)، بادمجان

شکم پر و پلوی علی پاشای ترکی، شیر برنج پرویی، کروکت (کوفته) فرانسوی، سوپ برش روسی، راویولی، جوجه چینی یا کرپ قارچ و مرغ تا به حال توسط گروهی از مردم ما چشیده شده و بی سبب نیست اگر انواع پیتزا و ساندویچ و تمام آن غذاهایی که لقب فست فود دارند حتی در کوچک ترین شهرهای ایران راحت تر از غذاهای محلی پیدا می شود.

 

ریشه این تغییر ذائقه را باید در تاریخ جستجو کرد آنجا که ناصرالدین شاه در آلمان سوار بر ترن از شهری به شهری دیگر می رفت و در انتظار آمدن سینی غذا ناگهان دید مهماندار بسته ای حاوی نان دراز لوله ای که وسط آن تکه ای گوشت سرد قرار داشت، آورد و کنار این غذای مختصر و محقر یک بطری نوشیدنی گذاشت و شاه برای اولین بار فهمید بجز گوشت کوبیده آبگوشت که مردم لای نان سنگک می پیچند و با اشتها می خورند، خوراکی های دیگری نیز می توان قرار داد و نامش را مثل فرنگی ها گذاشت ساندویچ.

 

سال ها زمان برد تا طعمی را که آن روز ناصرالدین شاه در آلمان چشیده بود سایر مردم هم بچشند، چون زمانی که نخستین ساندویچ فروشی ها در ایران دایر شد خوردن ساندویچ ننگ به حساب می آمد و به کسانی که از ساندویچ فروشی ها سر در می آوردند انگ بی خانمانی و نداشتن سفره درست و حسابی زده می شد، اما این شرایط سخت هم بالاخره تمام شد و با رونق گرفتن سوسیس و کالباس و افزوده شدن به طرفداران آن، ساندویچ به قهرمان بلامنازع دنیای خوراکی ها تبدیل شد.

 

آنچه تاریخ در اختیارمان قرار داده نشان می دهد سابقه تهیه سوسیس و کالباس و تبدیل آن از حالت دستی به کارخانه ای به سال 1307 خورشیدی مربوط است که بانی آن فردی روسی به نام افوناسو بوده است. جرقه کسب و کار او در آن سال در بندر انزلی زده شد که دو سال بعد یک تبعه روسی دیگر کار او را ادامه داد و روزی 40 تا 50 کیلو سوسیس و کالباس درست می کرد که در نهایت این صنعت آنقدر دست به دست شد که به دست فردی به نام آرزومان آوانسیان رسید و کارش به اینجا رسید که حالا کمتر کسی می تواند ادعا کند حتی یک لقمه از این خوراکی ها را نچشیده است.

 

پس مردمی که چنین سابقه تاریخی در خوردن و پسندیدن خوراکی های خارجی دارند حالا دور از ذهن نیست که طرفدار غذاهای تازه فرنگی باشند و بازار این غذاها نزد گروه وسیعی از بومیان داغ باشد.

 

همه برای کباب، کباب برای همه

اما غذاهای فرنگی هر چقدر هم با طنازی، دل مردم را ببرند هیچ کدامشان به پای محبوبیت کباب نمی رسند. کباب کوبیده مثل یک معجزه است حتی حالا که نسبت دنبه و نان خشک و سویا و سیرابی آن بیشتر از گوشت خوش عطر بره و گوسفند است.

 

کباب هایی که برای ناصرالدین شاه و سایر شاهان قاجار پخته می شده معروف است. در آن روزگار مشابه آن کباب ها سالی چند بار هم گیر مردم کوچه و بازار می آمد. این خوراک، محبوب قلب بسیاری از مردم است چه وقتی با برنج خورده می شود و چه وقتی قرار است بساط نان داغ، کباب داغ پهن شود.

 

برای همین بعید به نظر می رسد کسی به کباب کوبیده نه بگوید بخصوص اگر اصولی و بدون تقلب پخته شده باشد، به همین علت در شهری که پر از ساندویچی و پیتزافروشی است بیشتر مردم سراغ کباب را می گیرند. این محبوبیت با درجه ای کمتر برای جوجه کباب هم محفوظ است، همین طور برای زرشک پلو، باقالی پلو، قیمه، قورمه سبزی، فسنجان و سبزی پلو ماهی.

 

البته مردم هر شهر ذائقه مخصوص به خود دارند و هر کدام به غذایی خاص دلبسته اند. در شیراز با این که ساندویچی و پیتزایی و غذای فرنگی کم نیست، اما مردمش ترجیح می دهند همچنان شکرپلو، دوپیازه، کلم پلو، قورمه به، آب پیازک، حلیم بادمجان و کوفته هلو بخورند. در اصفهان نیز دل مردم هنوز با بریانی است و زنی که کدبانوست به پختن کوفته سبزی، کاله جوش، اماج و آش سماق افتخار می کند.

 

در تبریز نیز با این که برخی جوان ها به کلی فست فودی شده اند و ذائقه ایرانی شان از دست رفته ولی همچنان خورشت هویج، کوفته تبریزی، دلمه برگ، کباب تابه ای، آش دوغ و گوجه طرفداران متعصب دارد.

 

کرمانشاهی ها نیز مفتخرند با وجود غذاهای بیگانه هنوز به کباب دنده، خورشت خلال بادام، ترخینه، پرشت، خمارآش، سیب پلو و چنگال وفادار مانده اند. همین طور بندرعباسی ها که در طول تاریخ دل از پلو ماهی، چلو میگو، تیله ماهی و مهیاوه نکنده اند.

مردم سراسر ایران هنوز هم با غذاهای سنتی و محلی سرزمین مادری شان احساس سیری می کنند و حتی اگر ماهی چندبار با اشتها فست فودها را به دندان بکشند چون غذاهای ملی و محلی با گوشت و پوست و استخوانشان عجین شده دل در گروی آنها دارند و به همین علت است که در عصر طبخ غذاهای عجیب و غریب به سبک چینی و یونانی، هنوز هم بوی غذاهای ایرانی مشام ها را به بازی می گیرد.






تاریخ : پنج شنبه 96/4/15 | 12:28 عصر | نویسنده : mohamad davodi | نظرات ()
لوکس ترین جت های مسافربری دنیا را بشناسید

لوکس ترین جت های مسافربری دنیا را بشناسید 

برای مسافربری لوکس از جت هایی بهره گیری می‌شود که بسیار گرانقیمت میباشند و هر شخصی نمیتواند با آنها به مسافرت برود. در حال حاضر تعداد زیادی از جت های مسافربری سریع در دنیا وجود دارند اما توپولوف tu 144 سریعترین آنها به شمار میرود که سرعتی برابر با 1510 مایل در ساعت دارد.اما با دقت به آمار سقوط زیادی که داشت تنها 55 بار در آسمان به پرواز در آمد. .در ادامه به معرفی 10 جت مسافربری برتر دنیا میپردازیم، با ما همراه باشید.

 

در دنیای امروز، جت ها سفر را برای مسافران آسان کرده اند و همین مسئله باعث صرفه جویی در وقت برای جا به جایی از نقطه ای به نقطه دیگر در دنیا شده هست. تاریخ کوتاه پرواز به پرواز 120 فوتی و 12 ثانیه ای ارویل و ویلبر رایت در 17 دسامبر 1903 در کالیفرنیای شمالی بر می‌گردد.

 

لیئون دلاگرانژ نخستین فردی بود که بعنوان یک مسافر سوار بر هواپیمایی به خلبانی هنری فارمان در سال 1908 پرواز کرد. در کشور آمریکا، خطوط هوایی پرسرعت جت در دهه 50 میلادی شروع به کار کرد و این خطوط دو هواپمای بوئینگ 707 و داگلاس DC-8 را تنها در خود میدید. اما امروزه جت های مسافربری سریعتری در دنیا ساخته شده اند که سفر را آسان تر کرده اند.
لوکس ترین جت های مسافربری دنیا را بشناسید

10. Cessna Citation CJ3 – سرعت 478 مایل در ساعت

شرکت هوایی سسنای ایالات امریکا، هواپیماهای سبک بیزینس کلاسی می سازد که حداکثر سرعت آنها 478 مایل در ساعت هست.خاطر نام گذاری CJ3 برای ان به مخفف دو کلمه Citation jet بر میگردد. این هواپیماها در ایالات متحده ایالات امریکا ساخته می‌شوند و قیمتی حدود 7.49 میلیون دلار دارند.

 

این هواپیما قادر به طی مسافت 3473 کیلومتر هست و شش سرنشین نیز در خود جای میدهد. کابین آن به طور اختصاصی بنا به میل خریدار ساخته می‌شود اما در طراحی نخست و پایه، صندلی های سرنشینان در مرکز هواپیما قرار دارند. در این هواپیما از دو موتور ویلیامز FJ 44-3A بهره گیری شده هست.
لوکس ترین جت های مسافربری دنیا را بشناسید

9. Bombardier CRJ 1000- سرعت 541 مایل در ساعت

این جت نیز از نوع هواپیماهای سبک وزن هست که ساخت شرکت هوافضای بمبرادیر هست.این هواپیما در کانادا ساخته می‌شود و حداکثر سرعتی برابر با 541 مایل در ساعت دارد. تعداد سرنشینان این جت به 104 نفر میرسد و قادر هست تا مسافت 3132 کیلومتر پرواز کند.از دو موتور GE CF34-8C5A1 و چهار موتور راکول کالینز پرو در این جت بهره گیری شده هست. این جت قادر هست تا در ارتفاع 41000 فوتی پرواز کند.

لوکس ترین جت های مسافربری دنیا را بشناسید

8. Gulfstream G550 – سرعت 585 مایل در ساعت

این جت مسافری یکی از هواپیماهای سطح بالا در کلاس بیزینس هست که در کشور آمریکا ساخت می‌شود.ساخت این جت نیز بر عهده شرکت هوا فضای گلف استریم هست و حداکثر سرعت آن 585 مایل در ساعت اعلام شده هست.این جت قادر هست 19 مسافر را در خود جای دهد و مسافتی قریب به 12501 کیلومتر را طی کند.از دو موتور رولز رویس BR 710 و هانیولپریموس اپیک در آن بهره گیری شده هست.

لوکس ترین جت های مسافربری دنیا را بشناسید

7. Gulfstream G650- سرعت 610 مایل در ساعت

شرکت هوافضای گلف استریم سریع ترین جت خود را کهقابلیت حمل 18مسافر را دارد با نام G650 ساخت. این جت مسافری در ایالات متحده کشور آمریکا ساخته شده و قیمتی معادل 62 میلیون دلار دارد و قادر هست مسافت 12964 کیلومتر را بدون مشکل طی کند.حداکثر سرعت این جت 610 مایل در ساعت اعلام شده

 

و قادر هست تا ارتفاع 51000 فوتی نیز به پرواز خود ادامه دهد. موتورهای به کار رفته در این جت عبارتند از دو موتور رولز رویس BR 725 و هانیول پلن . در این جت از دو کابین خلبان بهره گیری شده هست.

لوکس ترین جت های مسافربری دنیا را بشناسید

6. بوئینگ 747 -8 با سرعت 614 مایل در ساعت

کمپانی بوئینگ اقدام به ساخت یک جمبوجت مسافری به نام بوئینگ 747-8 کرد. این هواپیما نیز در کشور آمریکا ساخته میشود و قیمتی نزدیک به 351 میلیون دلار دارد.این جمبو جت قادر به حمل 700 مسافر با حداکثر سراعت 614 مایل در ساعت هست و میتواند در ارتفاع 43000 فوتی نیز پرواز کند.مسافتی که این جمبو جت قادر به طی آن هست، حدود 14816 کیلومتر اعلام شده هست. از چهار موتور جنرال الکتریکز GEnx 2B67 در این هواپیما بهره گیری شده هست.

لوکس ترین جت های مسافربری دنیا را بشناسید

5. Dassault Falcon 900 EX – سرعت 662 مایل در ساعت

شرکت فرانسوی داسلت یک جت مسافری میان رده در کلاس بیزینس با نام فالکون 900 EX را می سازد.قیمت این هواپیما، 36 میلیون دلار هست و قادر به طی مسافت 7399 کیلومتر هست. از این هواپیما برای اهداف گوناگون از جمله نظامی و یا مسافربری بهره گیری میشود. 19 مسافر می‌توانند در این هواپیما سوار شوند

 

و جداکثر ارتفاع پروازی آن 39000 فوت هست. حداکثر سرعت این جت 662 مایل در ساعت اعلام شده هست. از سه موتور هانیول TFE 731 و داسلت ED در آن بهره گیری شده هست

لوکس ترین جت های مسافربری دنیا را بشناسید

4.ایرباس A380 – سرعت 676 مایل در ساعت

ایرباس A380 ساخت شرکت فرانسوی ایرباس هست که قیمتی حدود 318 میلیون دلار دارد.این جت مسافری قادر به حمل 525 مسافر در سه کلاس گوناگون هست و اگر تمامی مسافران در کلاس اکونومی بلیط داشته باشند ظرفیت آن به 853 نفر می‌رسد.

 

از این هواپیما مدلهای مختلفی از جمله A 380 700, A380 800 and A380 900 ساخته شده هست.این جت قادر به طی مسافت 15700 کیلومتر با حداکثر سرعت 676 مایل در ساعت می باشد. یکی از نکات قابل دقت در این جت این هست که قادر هست 12 ساعت بدون توقف پرواز کند. خطوط هوایی کشور امارات یکی از بزرگ ترین خریداران این جت های مسافری هست.مدلهای 800 و 900 این ایرباس از چهار موتور رولز رویس ترنت 070 B بهره گیری میکنند

لوکس ترین جت های مسافربری دنیا را بشناسید

3. The Cessna Citation X- سرعت 700 مایل در ساعت

این جت در واقع یک مدل در کلاس بیزینس محسوب میشود که توسط شرکت سسنا در ایالات امریکا ساخته میشود.قیمت این هواپیما بین 20.6 میلیون تا 21.5 میلیون دلار هست. این جت قادر بی طی مسافتی بین 3070 تا 5686 کیلومتر هست و 12 مسافر را در خود جای می‌دهد.

 

موتورهای این هواپیما عبارتند از دو موتور رولز رویس AE 3007C1 به وزن 6764 پوند و هانیول پریموس 2000. حداکثر سرعت این جت حدود 700 مایل در ساعت اعلام شده هست و قادر به پرواز در ارتفاع 51000 فوتی نیز می باشد.

لوکس ترین جت های مسافربری دنیا را بشناسید

2. کنکورد – سرعت 1354 مایل در ساعت

کنکورد دومین جت سریع تاریخ هواپیماهای مسافری محسوب میشود.این جت قادر هست با سرعت صوت حرکت کند. این هواپیما محصول مشترک شرکت انگلیسی بریتیش ایرکرافت و آئرواسپاتیل هست.این هواپما برای نخستین بار در سال 1969 ساخته شد و تنها 20 مشابه از آن ساخت شد.

 

نخستین پرواز کنکورد در سال 1976 اتفاق افتاد و از آن تاریخ تا 27 سال بعد به پرواز خود در آسمان ادامه داد اما پس از حوادث یازده سپتامبر در سال 2000 ساخت آن ادامه پیدا نکرد و در سال 2003 به کلی بازنشسته شد.قیمت این هواپیما در سال 1977 حدود 23 میلیون یورو بود. تعداد زیادی از خظوظ هوایی کشورهایی چون فرانسه، انگلستان،

 

سنگاپور برای مقطع کوتاهی از این هواپیما در خطوط هوایی خود بهره گیری کردند.حداکثر سرعت این جت، 1354 مایل در ساعت اعلام شد اما تنها قادر به طی مسافت 250 کیلومتر بود. از چهار موتور رولز رویس 593 توربوجت در این هواپیما بهره گیری شده بود

لوکس ترین جت های مسافربری دنیا را بشناسید

1. Tupolev TU 14 – سرعت 1510 مایل در ساعت

 به گزارش پارس ناز توپولوف TU 144 یک جت مسافربری فوق سریع هست که درسال 1965 ساخته شده هست.این هواپیما بیش از 55 بار به پرواز در نیامد چرا که آمار سقوط آن بسیار بالا بود.دو سقوط مرگبار از این هواپیما در سال 1973 و دیگری در سال 1978 اتفاق افتاد.

 

بعد از این اتفاقات، تعداد زیادی از پروازهای تجاری کنسل شدند. از آن پس تنها برای حمل بار از این هواپیما تا سال 1983 بهره گیری شد.این هواپیما قادر به حمل 140 مسافر بود و در آن از چهار موتور توربوجت کولسف RD 3651 در آن بهره گیری شده بود. بعضی معتقدند تعداد بالای سقوط این هواپیما بی رابطه با بهره گیری از موتورهای توربوجت و سیستم خنک کننده در آن نبود. تنها 9 عدد از این هواپیما ساخته شد.

لوکس ترین جت های مسافربری دنیا را بشناسید

 






تاریخ : پنج شنبه 96/4/15 | 12:26 عصر | نویسنده : mohamad davodi | نظرات ()
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.